
Olskroken får nytt liv – rekordbygge klart i förtid
Efter tio års arbete är en av Sveriges mest komplexa järnvägsombyggnader klar. Peab och Trafikverket har separerat gods- och persontrafik, ökat kapaciteten och minskat klimatpåverkan – utan att stoppa tågen.
På uppdrag av Trafikverket har Peab genomfört en omfattande ombyggnation i Olskroken med syftet att separera gods- och persontrafiken. Genom att bygga om järnvägsspåren så att de nu korsar varandra i olika nivåer har projektet bidragit till att minska flaskhalsar, förbättra den dagliga tågtrafiken och skapat förutsättningar för ökad kapacitet samt en mer hållbar stadsutveckling. Totalt har sex järnvägsbroar, en gångbro och cirka tio kilometer nya järnvägsspår byggts.
– Jag är så stolt över att få vara med och inviga Olskroken. Peab har varit engagerade i projektet i ett decennium där vi levererat ett projekt med god kvalitet, på kortare tid och under budget. Jag vill rikta ett stort tack till Trafikverket för ett mycket gott samarbete. Genom vårt arbete har vi bidragit till att förbättra tågtrafiken i Västsverige, säger Lotta Brändström, affärsområdeschef på Peab.
Mattias Emanuelsson, entreprenadchef på Peab och Jenny Skogberg, projektledare Olskroken Planskildhet, Trafikverket deltog i invigningen av Olskroken planskildhet.
Foto: Peab
Återanvända massor
Hållbarhet har varit en röd tråd genom hela bygget. Genom optimeringar i design och optimerade konstruktionslösningar har klimatpåverkan kunnat minskas avsevärt. Peab har utmanat traditionella arbetssätt och utvecklat nya metoder för markförstärkning, brobyggnation och trafiklogistik. Projektet har också arbetat aktivt med återanvändning av massor och material samt använt klimatförbättrad betong i kulvertar, brostöd och farbanor. Kombinationen av innovativa tekniker och lång erfarenhet av komplexa infrastrukturprojekt har gjort det möjligt att bygga mitt i en intensivt trafikerad miljö utan att störa den dagliga tågtrafiken.
– Olskroken planskildhet är ett tydligt exempel på vad som är möjligt när samverkan fungerar på riktigt. Vi har gemensamt med Trafikverket haft tydliga mål, en stark drivkraft och flexibel inställning där vi samverkat hela vägen för att omvandla en av Sveriges största flaskhalsar till ett framtidssäkrat nav för hela Västsveriges järnvägssystem, säger Mattias Emanuelsson, regionchef på Peab.
Central dialog
Projektet har präglats av en kultur av öppenhet, trygghet och gemensamma ambitioner. Early Contractor Involvement (ECI) har lagt grunden för ett arbetssätt med gemensam planering, löpande komplettering och tydliga förväntningar redan i tidiga skeden. Det har skapat ett kompetent team som ständigt har kommunicerat, samordnat och anpassat sig i en extremt komplex miljö. Dialogen har också omfattat resenärer, boende och verksamheter i området.
Olskroken planskildhet är en del av helheten i Västlänken och Göteborgs framtida utveckling.
2025-10-13 09:19