Nyhetsbild

Databasen avslöjar: sökningar på energibesparande produkter ökar

Energikrisen har gjort att proffsmarknaden blir allt mer inriktad på att hitta energibesparande produkter. Sökningarna på informationstjänsten Byggfakta DOCU visar att isolering, solpaneler och värmepumpar tillhör kategorierna som blir mer och mer intressanta i rådande tider. Även nedladdningarna av produktdokument har ökat markant.


Energikris och skenande elpriser är begrepp som fått intresset för energibesparande produkter att rusa, något som nu även visar sig på proffsmarknaden. Bland byggbranschens aktörer, som byggherrar, arkitekter, konsulter, fastighetsägare och entreprenörer, syns en kraftig ökning av informationssökning på produkter som minskar energiförbrukningen i fastigheter. Det visar en sammanställning från Byggfakta DOCU som – tillsammans med motsvarande tjänst i Norge, Danmark och Finland – är Nordens största byggkatalog och informationstjänst för proffsmarknaden.


Under hösten har sökningarna i databasen ökat med ett snitt på 137 procent. Solpaneler, isolering, olika värmesystem och kaminer är produktgrupper som ökade mest under augusti jämfört med samma månad föregående år.


  Bild till artikel om Byggfakta Docus databas. Foto: TTM och PLW
Avgasare från TTM Energiprodukter och Energitak med integrerade solceller från PLW Energihus
är produkter som fått ökat antal visningar i Byggfakta Docus databas. Foto: TTM och PLW  


Dokument ökar


Även vad gäller nedladdningsbara dokument för dessa typer av produkter ser Byggfakta en kraftig ökning, då nedladdningarna blivit dubbelt så många.
– Vi har generellt under 2022 sett en ökning på sajten, både av besökare och nedladdade dokument. Det är tydligt att energibesparande produkter står för en stor del av ökningen, säger Caroline Weinberg, gruppchef på Byggfakta DOCU.


En av Byggfakta DOCUs kunder som märkt av ökad efterfrågan är TTM Energiprodukter AB. Framför allt har intresset ökat för undertrycksavgasare och andra reningsprodukter som ta bort smuts ur vätskeburna system och därmed ger en ökad värmeöverföring.
– Vi har vuxit för varje år, men nu har vi fått en rejäl skjuts framåt och det kan vi till viss del tillskriva energikrisen. Medvetenheten om energisparande åtgärder ökar vid högre elpriser och som läget är just nu är enda möjligheten på kort sikt att energieffektivisera sitt befintliga system, säger Dan Arfvelin, VD på TTM.


Solceller fortsatt populära


En annan kund till Byggfakta Docu som fått ett lyft under energikrisen är PLW Energihus, som ingår i PLW Gruppen. Vd Robert Lantz gläds över uppsvinget för PLWs energitak, där solcellerna sitter integrerade i ett plåttak.
– Det har varit lite trögt att sälja in vårt energitak, men nu ringer alla samtidigt. Det är jätteroligt att intresset för solceller ökar. Det är det snabbaste sättet att spara el då man får gratis el rakt in i huset.



Företag med störst ökning av antal visningar i Byggfakta DOCUs digitala produktkatalog:

1.Paroc
2.Högfors GST
3.Nibe
4.PLW Solceller
5.Värmebaronen


Företag där antalet nedladdade dokument ökat mest i Byggfakta DOCUs digitala produktkatalog:

1. Paroc
2. CTC
3. Nibe
4. Kingspan
5. Thermia




Mikael Barani

2022-09-30 12:03